Het is allemaal de schuld
van Henry Ford.
Grote steden hebben steeds vaker last van smog. Smog wordt grotendeels veroorzaakt door het autoverkeer. Smog, uitlaatgassen, het had maar weinig gescheeld of we hadden er helemaal geen last van gehad. Wat de meesten van jullie waarschijnlijk niet weten is dat er honderd jaar geleden al elektrische auto’s rondreden, zelfs net zoveel als benzine auto’s. En geloof het of niet: de elektrische auto van toen had een actieradius van 160 km. Net zoveel als de elektrische auto’s van tegenwoordig. Bizar!
Grote steden hebben steeds vaker last van smog. Smog wordt grotendeels veroorzaakt door het autoverkeer. Smog, uitlaatgassen, het had maar weinig gescheeld of we hadden er helemaal geen last van gehad. Wat de meesten van jullie waarschijnlijk niet weten is dat er honderd jaar geleden al elektrische auto’s rondreden, zelfs net zoveel als benzine auto’s. En geloof het of niet: de elektrische auto van toen had een actieradius van 160 km. Net zoveel als de elektrische auto’s van tegenwoordig. Bizar!
Er is indertijd door Oliver
Fritchle veel baanbrekend onderzoek verricht naar goede accu’s. De grootste
tegenslag voor de verdere ontwikkeling van zijn elektrische auto waren de
steeds maar dalende benzineprijzen. Toen Henry
Ford ook nog eens de T-Ford in grote aantallen goedkoop ging assembleren was
het pleit beslecht: de benzine auto was een feit, de elektrische auto verdween
uit beeld.
Jammer, want hoe anders was het gelopen als niet Henry Ford
had gewonnen, maar Oliver Fritchle met zijn elektrische auto. Dan was het
onderzoek naar betere accu’s verder
doorgezet en hadden we nu, honderd jaar later, elektrische auto’s gehad met een
veel betere actieradius. Overal ter wereld zou een netwerk van oplaadpunten
en/of accu-wisselstations zijn geweest. Smog en luchtvervuiling in grote steden
zou een begrip zijn uit een ver verleden. We zouden overal gewoon 120 mogen
rijden, omdat elektrische auto’s toch geen uitstoot hebben, hoe hard ze ook
rijden…
En (o heaven!) we zouden niet overal hoorndol worden gemaakt
door het geluid van optrekkende auto’s bij stoplichten en kruispunten. In
plaats daarvan zouden we overal het zachte gezoem horen van elektromotoren die bijna
geruisloos hun werk doen. Gevaarlijk? We zouden niet beter weten en ons gedrag
daar aan hebben aangepast, net zoals we gewend zijn aan geruisloze fietsen.
In Parijs mochten de elektrische auto’s deze week wél gewoon
doorrijden in de smog. Langzaam dringt
het besef door dat elektrisch vervoer bijdraagt tot schonere lucht in de
steden: UPS brengt zijn pakjes elektrisch rond, in Amsterdam wordt het vuilnis
elektrisch opgehaald en steeds meer distributeurs zetten elektrische
transportbusjes in om hun spullen rond te brengen. Vorige week werd ik
aangenaam verrast door de ‘hytruck’. Een heuse vrachtwagen die puur elektrisch
zijn werk doet. Schoon, stil en zuinig: zie de foto hierboven. Kijk, zo’n auto,
daar word ik nou blij van ;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten