FastNed

Fastned - 20 september instapdag elektrisch rijden

Ik heb in de vakantie voor honderd euro certificaten gekocht van Fastned. Waarom? Omdat ik geloof in elektrisch rijden.

Is elektrisch rijden dan zo leuk?
Ja en Nee. De elektromotor maakt bijna geen geluid – een zacht gezoem – en heeft enorm veel kracht: je bent als eerste weg bij het stoplicht. Als je het nog nooit hebt ervaren moet je het zeker eens proberen. Bijvoorbeeld op de landelijke instapdag op 20 september. Het is alleen niet zo leuk dat je elke 150 km moet tanken. Dat duurt lang en kan lang niet overal.

En Fastned gaat het probleem van het opladen oplossen?
Ja en Nee. Het bedrijf is vorig jaar begonnen met het plaatsen van snel-laadstations langs de snelwegen in Nederland. Daar kun je in twintig minuten de accu weer volladen. Er staan er inmiddels tien, de bedoeling is dat er elke week één of twee bijkomen, zodat er over twee jaar tweehonderd staan. Dan wordt de drempel om elektrisch te rijden een stuk lager. Maar Fastned is niet de enige: ANWB, The New Motion, MisterGreen, GreenFlux en Liandon bouwen allemaal hun eigen stations.

Het opwekken van die elektriciteit veroorzaakt toch ook uitstoot?
Ja en Nee: als je op de foto hieronder kijkt zie je twee flinke windmolens op de achtergrond. Die molens staan er nu nog niet, maar straks wel. Dan leveren ze samen genoeg energie om 800 auto’s per dag op te laden (check). Absoluut vrij van uitstoot. Deze molens vormen meteen een duidelijk herkenningspunt vanaf de snelweg, net zoals de paal van McDonalds.



Als het niet waait is er geen duurzame energie.
Ja en Nee:  het wordt steeds makkelijker om energie lokaal op te slaan. Alle overtollige energie van windmolens kan met een zogenaamde P2G (Power to Gas)-installatie worden omgezet in methaan. Als het dan even niet waait wordt ter plekke het aggregaat gestart die van dat zelfgemaakte methaan weer elektriciteit maakt. Deze techniek is inmiddels de kinderschoenen ontgroeid: in Delfzijl wordt een installatie gebouwd die groot genoeg is om de energie van vier grote windmolens om te zetten.

Elektrische auto’s zijn te duur en het opladen duurt te lang.
 Ja en Nee. Het is de accu die de auto duur maakt: die kost vijftien- tot twintigduizend euro. De meeste mensen willen dat bedrag niet betalen voor een accu die binnen een paar jaar sterk in kwaliteit achteruit gaat. En misschien komen er volgend jaar wel veel betere accu’s op de markt.

Wat dat betreft is er een interessante ontwikkeling: Tesla motors heeft een methode bedacht om in anderhalve minuut de accu te wisselen. In negentig seconden kun je dan weer verder met een volle accu. Het fijne van die accu-swap is dat je nooit het risico loopt dat jouw persoonlijke accu slechter wordt of ouderwets is: je hébt namelijk geen persoonlijke accu. Het is net als de gastankjes van de vakantie: je hoeft er maar één keer een te kopen en je hebt je leven lang een gegarandeerde kwaliteit. Lees er hier meer over. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten